23948sdkhjf

Spritny uddannelse skal koble teori og praksis i detailhandlen

I mange år havde store danske retailere og leverandører taget kandidater fra Aarhus Universitets cand.merc.-uddannelser, for eksempel marketingsuddannelsen. 

Men for nyligt så en endnu mere detailhandelsorienteret kandidatuddannelse dagens lys på BSS-fakultetet på det aarhusianske universitet: 

Commercial and Retail Management havde første optag i september i fjor og optog igen studerende på den to-årige kandidatuddannelse i år. 

Formålet med uddannelsen er en endnu mere målrettet uddannelse, og den er udviklet i tæt samarbejde med flere store aktører i branchen. 

I samarbejde med branchen

På Aarhus Universitet har studieleder på cand.merc.-uddannelserne, Lars Esbjerg, været med inde over planlægningen af uddannelsen. 

Idéen til uddannelsen kom ifølge Lars Esbjerg efter AU-rektor Brian Bech Nielsen havde fået henvendelser fra flere østjyske virksomheder, blandt andet Salling Group, der har hovedsæde ved Aarhus. 

Ønsket var en uddannelse, der kunne være mere specifik omkring detailhandlen, og derfeter blev der indledt et samarbejde med en række aktører, der udover Salling Group tæller Arla, Bestseller, Danish Crown, mens også Jysk og Rema 1000 er kommet til senere hen. 

- De studerende får en mere domænespecifik viden og en dybere indsigt i commercial og  retail end på de andre cand.merc.-linjer, som har et bredere fokus, siger Lars Esbjerg. 

Teori og praksis er tætkoblet

Men spørgsmålet er så, hvad de studerende helt specifikt kan forvente sig af sådan en uddannelse. 

Kernen i uddannelsen er det tætte samarbejde med branchen, og det betyder også, at partnervirksomhederne har været meget vokale omkring deres ønsker til uddannelsen. For det er jo dem, der skal aftage de studerende, når de dimitterer. 

- Der er for eksempel mange gæsteforelæsere fra partnervirksomhederne, så de studerende får et bedre indtryk af virkeligheden i branchen, siger Lars Esbjerg. 

Det er generelt en meget praktisk anlagt uddannelse, hvor der er stor fokus på projektorienterede forløb. 

- Det er en meget tæt kobling af teori og praksis, siger han. 

Rent praktisk består uddannelsen af et år med obligatoriske fag, som alle har. Derefter kan man på tredje semester vælge et projektansat forløb i en virksomhed, tage valgfag eller komme på udveksling, mens man på fjerde semester skriver speciale. 

Stor efterspørgsel

Indtil videre kan Lars Esbjerg ikke sige noget om, hvorvidt uddannelsen er en egentlig succes. For der er endnu ingen dimittender, da første først bliver færdige i sommeren 2022. 

Ikke desto mindre tyder efterspørgslen på, at der er noget at komme efter. I fjor blev 100 optaget, mens det var 80 i år. 

Det overrasker Lars Esbjerg en smule, at der har været så mange, men alligevel forstår han godt det attraktive ved uddannelserne. 

- Fra de studerendes side er den tætte kontakt med virksomhederne lokkende, fordi de ser gode muligheder for at komme ud at få et job i branchen bagefter, siger Lars Esbjerg og forklarer, at dimittenderne fra Commercial and Retail Management typisk vil kunne besætte stillinger som key account manager hos leverandører og indkøbere eller category manager hos detailkæderne. 

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078